السيد عبد الحسين الطيب

254

اطيب البيان في تفسير القرآن (فارسى)

وَ اسْتَغْفِرْهُ استغفار پيغمبر و ائمه هدى و انبياء و ساير معصومين نه براى معصيت و نافرمانى است زيرا خيال معصيت در قلب مطهر آنها خطور نميكند بالاخص اين خانواده كه ترك اولى هم از آنها صادر نشده بلكه استغفار پيغمبر از جهات ديگر است ، يكى آنكه در نظر كفار و مشركين پيغمبر را مذنب ميگفتند مغفرت الهى اين است كه آنها بشرف اسلام مشرف شوند و بفهمند كه آنچه نسبت به حضرت ميدادند غلط و خلاف بوده و دامن مباركش آلوده به اين مزخرفات و كفريات نبوده ، ديگر آنكه طلب مغفرت براى امت مرحومه مىكند كه غفران آنها تفضلى است در حق پيغمبر و كانه گناه آنها را گناه خود ميداند ، ديگر آنكه بنده به هر درجه و مقامى نائل شود خود را در جنب عظمت حق كوچك و حقير و مقصر ميداند مثل بعضى نيست كه عجب كنند و ايمن از مكر اللَّه خود را بدانند ، ديگر آنكه ممكن به هر پايه برسد در مقابل نعم الهى نميتواند شكرگزار باشد كجا پيغمبر اكرم ( ص ) ميتواند شكر نعم الهى را در حق خود كند كه او را اول مخلوق خود قرار داده و خاتم انبياء و افضل از جميع مخلوقات و دين او را افضل اديان و كتاب او را افضل كتب و اوصياء او را افضل از جميع اوصياء و ساير مخلوقات خود و امت او را افضل امم ، و مقام محمود و مقام شفاعت كبرى و ساير نعم به او عنايت فرمود لذا عرض مىكند در پيشگاه الهى : ما عرفناك حق معرفتك و ما عبدناك حق عبادتك . پس استغفار پيغمبر اين است كه خداوند متعال به همين مقدار كه از من ساخته شده اكتفاء فرمايد و خداوند هم وعده به او داده فرمود : إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً خداوند بسيار ميپذيرد توبه بندگان را بلكه ميفرمايد اين اندازه كه عبادت و بندگى ميكنى از تو درخواست نكرده‌ام و توقع ندارم : طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى يك قسمت از اوقات خود را براى استراحت بگذار : يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا اين آنچه به نظر آمد در تفسير اين سوره مباركه و اللَّه اعلم و از علماء اعلام و دانشمندان بزرگ درخواست ميكنم كه اگر خطايى و اشتباهى در اين بيان بلكه در ساير موارد شده لطفا تذكر دهند و عفو فرمايند . هذا ما عندنا و انا العبد عبد الحسين الطيب غفر اللَّه